Leads for dummies

Leads for dummies
Nåväl. Man behöver inte vara dum bara för att man inte vet vad en lead är och hur detta sätt att rekrytera nya kunder fungerar.
Begreppet leads och leadsgenerering är något som dykt upp allt oftare i marknadsföringssammanhang de senaste åren – i takt med att Internet blivit en viktig del av företags marknadsföringskampanjer. I dessa sammanhang handlar det om att du som företagare köper en lead av ett företag som genererar och säljer sådana. Det du därmed får är kontaktuppgifter till en presumtiv kund som visat uttryckligt intresse att köpa en kund likt den du säljer.
Konceptet leads är dock inte särskilt nytt – egentligen – även om Internet har inneburit en oerhörd expansion av metoden både i kvantitet och i olika versioner.
Historiskt kan man titta på resebyråerna – som funnits ett bra tag. De bedriver precis samma sorts verksamhet. Resebyrån tillhandahåller ytterst sällan själva resan, utan förmedlar kontakten mellan kunden och flygbolag, hotell samt andra relevanta företag som kunden kan tänkas vilja köpa produkter och tjänster av.
Ett Internetexempel är företaget www.leadstore.se. Antag att du säljer viktminskningsprodukter. Då vänder du dig till www.leadstore.se. De förmedlar då intresseanmälan och kontaktuppgifter till personer som vill köpa sådana produkter du säljer.

No related posts.